Abscis Architecten -

De Standaard

Texaco wil driesterrenhotel neerplanten langs E40

Texaco wil de tankstations langs de E40 in Groot-Bijgaarden slopen en vervangen door een nieuw complex met hotel. Als alles goed loopt, beginnen de werken in het najaar van 2015. Het project kost 18 miljoen euro.

Texaco diende bij het Dilbeekse gemeentebestuur een bouwaanvraag in voor de bouw van een gloednieuw servicecomplex met twee restaurants, shops en een driesterrenhotel langs de E40 in Groot-Bijgaarden. Zowel het terrein richting Brussel als dat richting Oostende wordt aangepakt en vernieuwd. In de plaats van het huidige Best Western Hotel komt een nieuw driesterrenhotel. ‘De grond waar Texaco op ligt, is eigendom van de Vlaamse overheid’, legt Luc De Backer van Texaco uit. ‘En zij schreven een wedstrijd uit waarbij bedrijven met een concept kans konden maken om de nieuwe concessie van twintig jaar in de wacht te slepen. Daarom moesten wij dus ook met een nieuw project komen om de concessie te behouden, en dat is nu gelukt.’

Texaco deed een beroep op de studiebureaus Abscis, Provoost en Ingenium. Het project, dat 18 miljoen euro zal kosten, werd ontworpen door architectenbureau Abscis uit Gent. De ontwerpers hielden zoveel mogelijk rekening met het landschap en gebruikten de typische landschapskenmerken van het Pajottenland in hun ontwerp. Het complex zal bestaan uit drie grote hellende plateaus. ‘Er komen twee tankvoorzieningen en twee restaurants, een driesterrenhotel met veertig kamers en enkele shops’, zegt De Backer. ‘We werken voor onze complexen vaak samen met externe partners. Zo is er een kans dat we in Groot-Bijgaarden met de Ibis-hotelketen werken, zoals we ook in Heverlee al doen.’

Luc De Backer:
‘We hopen in september 2015 te beginnen om tegen de zomer van 2016 operationeel te zijn’

VRACHTWAGENS

Door het nieuwe project zal ook het verkeer beter georganiseerd worden op de site. ‘We proberen de vrachtwagens altijd van de personenwagens te scheiden, maar op het nieuwe complex zal dat nog beter gebeuren en krijgen vrachtwagens het nog moeilijker om zich tussen het normale verkeer te mengen’, zegt De Backer. ‘We hopen in september 2015 aan de werken te beginnen, maar dat zal krap worden. We wachten nu nog op een gunstig bouwadvies van de gemeente Dilbeek en nadien moeten we een aanbesteding opstarten voor de aannemer. Maar we hopen tegen de zomer van 2016 toch operationeel te zijn.’

WEINIG HINDER

Door de werken wordt er wel enige hinder verwacht voor bezoekers. ‘Het verkeer op de snelweg zal er niets van merken, maar onze bezoekers kunnen wel wat hinder ondervinden’, zegt De Backer. ‘Zo zullen op een bepaald moment de restaurants afgebroken worden, maar dan wordt ons gamma in de shops uitgebreid. De tankstations zelf zullen wel altijd uitgebaat blijven, dus iedereen kan bij ons blijven tanken’, klinkt het.

Bron: De Standaard, 15-11-2014 - Tekst Dieter Hautman

Naar project

Delen