Abscis Architecten -

Bouwen aan Vlaanderen

Zonneken schijnt weer over Sint-Niklaas

Op de campus is naast MPI Zonneken en het gelijknamige internaat ook SBSO Bakengevestigd. "Voor de duurzame verdere ontwikkeling van de campus, in het bijzonder als pilootschool voor kinderen met autisme, waar termen als ‘visualisatie’ en ‘verduidelijking’ kernbegrippen vormen, was een overzichtelijke en herkenbare structuur een absolute noodzaak," zegt Bert Van Breugel van Abscis Architecten, dat deel uitmaakte van het ontwerpteam. "Daarom hebben we een nieuwe centrale as uitgewerkt, als duidelijke ruggengraat op de campus waarlangs de verschillende schoolgebouwen georganiseerd liggen, afgewisseld met een verscheidenheid aan actieve en passieve speelruimtes."

OVERGANG

"Het achterliggende idee is een synergie tussen de voorzieningen op de campus. Toch hebben we de scholen duidelijk afgescheiden van het internaat gedeelte, door insnijding van het volume met deels overdekte buitenruimtes, die als speelplaatsen fungeren. Ze vormen voor de kinderen een overgang tussen de schoolse omgeving en de meer huiselijke sfeer van het internaat. Al heeft de school ook iets huiselijks: zo beschikt elke klas over een eigen keukentje, omdat de leerlingen ook huishoudelijke klussen moeten leren uitvoeren."

'Overzichtelijke en herkenbare structuur een absolute noodzaak'

Agio, intussen opgevolgd door Scholen voor Morgen, koos het ontwerp na een architectuurwedstrijd. "Waaraan wij een stukje masterplan voor de hele site hadden toegevoegd," aldus Van Breugel. "In de bestaande toestand ontbrak bijna elk ruimtelijk overzicht. De enige landschappelijke structuur was een rij grote, rode beuken. Om het terrein gemakkelijk te ontsluiten hebben we een nieuwe weg getekend, dwars over het terrein en loodrecht op de bomenrij, uitsluitend voor fietsers, voetgangers en rolstoelgebruikers. Zwaardere verkeer mag is niet toegelaten op de campus."

GROENDAK

De nieuwbouw bestaat over het grootste deel van zijn grondoppervlak over slechts één bouwlaag. Op de beperkte verdieping zijn een lerarenlokaal, een wasserij en enkele klassen en technische ruimten ondergebracht. Een overdekte overbrugging naar een bestaand schoolgebouw maakte de plaatsing van een lift overbodig. “We hebben de grote voetafdruk gecompenseerd door een extensief groendak. Het meest regenwater wordt eerst daarin gebufferd en loopt dan naar een ruime wadi, met overloop naar een gracht. Een kleiner volume bufferen we in een tank, om er de toiletten mee te spoelen. Op het dak bevinden zich ook zonneboilerpanelen. “De combinatie van groendak en zonneboiler is mogelijk door de shedvorm van het dak. Langs de noordkant van de opstaande dakdelen brengen we natuurlijk daglicht naar binnen, tegen de hellende zuidkant hebben we de zonneboilerpanelen aangebracht.

INTERNE ORGANISATIE

Voor de interne organisatie van het internaat werkte het team rond Abscis een combinatie van een cluster- en een kloostermodel uit. De zes leefgroepen met elk acht leerlingen zijn per twee gekoppeld, met alleen een mobiele schuifwand als scheiding. Ook naar interventie biedt deze organisatie voordelen: elke begeleider kan zeer snel hulp bieden aan een collega in de parallelgroep.

Bron: Bouwen aan Vlaanderen nummer 4, sep-okt 2015 - Tekst Koen Mortelmans

Naar project

 

Delen